Lichaam

Zie je lichaam als een toren die opgebouwd is met blokken.

Alle blokken moeten recht staan, anders valt de toren om. Als er één blok meer naar links of naar rechts staat, moet er ergens gecompenseerd worden.        Zo werkt het ook in je lichaam. Leun je bijvoorbeeld meer op de voorkant van je voeten, dan wordt er aan de achterkant gecompenseerd d.m.v. meer spierspanning om jezelf overeind te houden. Deze spieren raken dan overbelast en de spieren aan de voorkant worden misschien wel te zwak.

Dit kan zich uiten in lichamelijke klachten en pijn waardoor je je ook minder fit voelt.

Houding

Zie jezelf als die toren.

Je kunt een lijn trekken door het midden van de toren en aan de hand daarvan zien welke blokken wat meer naar één kant uitsteken. Zo kun je ook naar je houding kijken.

Wanneer je spreekt en zingt ga je uit van de meest optimale basishouding houding. Dit maakt het ademhalen, spreken en zingen makkelijk.

 

 

We spreken van een optimale basishouding wanneer je lichaam zoveel mogelijk in balans is en het nauwelijks energie kost om die houding vast te houden. In het begin kost het mogelijk wel veel energie om die basishouding vast te houden, maar uiteindelijk zal dit niet meer zo zijn. Alle organen kunnen optimaal werken, er is genoeg ademruimte, de gewrichten worden minimaal belast en kunnen vrij bewegen en de spieren verbruiken zo min mogelijk energie.

Een richtlijn kun je zien op de afbeelding hiernaast, figuur A.

!! Let er wel op dat een optimale houding van veel factoren afhangt. Je leeftijd, gewicht, medicatie, allergieën, sociale omgeving, emoties, lichamelijke gezondheid en nog meer, hebben effect op je lichaamshouding. Alleen maar werken aan het kunnen aannemen van een optimale houding, kan onvoldoende helpend zijn.

Welke houding je overdag, tijdens het zingen en in je slaap aanneemt, bepaalt de spierspanning in jouw lichaam. Afhankelijk van die spierspanning, kan dit juist wel of niet helpend zijn tijdens het spreken en zingen.

Zie jezelf weer als een toren die is opgebouwd met blokken.

Wanneer er een blok scheef komt te liggen, moet de balans ergens anders gecompenseerd worden. Zie je longen in die toren vasthangen aan de blokken. Wanneer je houding niet goed opgebouwd is, gaan je longen dus ook verkeerd hangen. Daardoor kun je niet meer op de juiste manier ademen.

De adem is de motor van de stem. Zonder adem en ademstroom, kunnen je stemplooien niet trillen. 

Daarnaast heeft de adem nog andere functies:

  • Het zuurstofgehalte in je lichaam op peil houden
  • Zorgen dat je nieren goed functioneren
  • Dat je immuunsysteem sterk blijft
  • Je longen gezond blijven
  • Je hart goed functioneert (niet overbodig hard werken)
  • Je stofwisseling op orde blijft
  • Je gewrichten soepel en je botten sterk blijven

Adem

Beweging

Iedereen weet natuurlijk wel dat bewegen belangrijk is. Alleen moet je vooral de manier vinden die je ook LEUK vindt om te doen. Zoals dansen, touwtjespringen, wandelen, fietsen of hoelahoepen!

Waarom is het ook zeker belangrijk als je zingt? Wanneer je sport en beweegt, vergroot je je longcapaciteit wat het zingen makkelijker maakt. Ook kun je met een goede conditie ook makkelijker lekker bewegen op het podium, zonder buiten adem te raken.

Hoeveel beweging is dan goed? Dat hangt o.a. van je doel af. De overheid heeft een aantal beweegrichtlijnen voor volwassenen en voor kinderen. Die zijn te vinden op de website van de gezondheidsraad.

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier-en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen
  • En: voorkom veel stilzitten.
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier-en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Dat gezond en gevarieerd eten belangrijks is, weten we ook allemaal wel.

Wat we pas sinds kort weten, is dat gezonde voeding ook belangrijk is voor je mentale gezondheid.

Je darm wordt ook wel je ‘tweede brein’ genoemd en die communiceert constant heen en weer met je hersenen.              Dit gebeurt van je darm naar je hersenen, door middel van de bacteriën in de darm die zijn werk doen. Maar ook van je hersenen naar je darm, door middel van gedachtes en gevoelens.

Deze communicatie kan worden verstoord vanuit de darm: door ongezonde voeding, medicatie of intolerantie voor een bepaalde voedingstof. Wanneer dit gebeurt kan je bijvoorbeeld last krijgen van stemmingswisselingen

Het kan ook worden verstoord vanuit de hersenen: door je gevoelens en emoties, waardoor je eten minder goed wordt verteerd en de bacteriën in je darm niet goed meer hun werk kunnen doen.

Wanneer je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals vezels, antioxidanten en vitaminen zal deze communicatie goed verlopen en heb jij daar zowel fysiek als mentaal profijt van!

voeding

Slaap

Tijdens het slapen kan je lichaam en hoofd tot rust komen en herstellen. Alle spieren kunnen ontspannen en alle prikkels en indrukken die je gedurende de dag hebt opgedaan worden verwerkt.

Als je voor een langere tijd niet goed slaapt, kan je daar fysiek en mentaal last van gaan krijgen. Je kunt je dan moe voelen, je slecht kunnen concentreren, prikkelbaar zijn, hoofdpijn hebben, maar ook je immuunsysteem kan zwakker worden. Daardoor kan je vatbaarder worden voor bacteriën en infecties. Wat je natuurlijk niet wilt voor je stem!

  • Minimaal 85% van de tijd in bed slapend doorbrengt 
  • Binnen 30 minuten in slaap valt
  • Niet meer dan 1x per nacht wakker wordt
  • Minder dan 20 minuten wakker bent als je tussentijds wakker wordt

Ook over slaap heeft de overheid een aantal richtlijnen opgesteld. De duur van de slaap verschilt per leeftijd. Voor volwassenen is het aanbevolen aantal uur slaap tussen de 7 en 9 uur.

 

Je gehoor speelt een cruciale rol in het vertalen van akoestische signalen naar geluid. Dit mechanisme is extreem gevoelig. Dankzij je gehoor kun je minuscule veranderingen in luidheid en toonhoogte waarnemen en kan je iemand herkennen aan iemands stem, zonder diegene te zien! Ook controleert je gehoor je eigen stem-en spraakproductie. Toonhoogte, luidheid of stemkwaliteit worden via het gehoor waargenomen en zo nodig bijgestuurd.

Je gehoor kan ook permanent beschadigd raken. Vanaf de 80 decibel kan je gehoor al beschadigt raken. Hoe beschadigt hangt af van hoe vaak en hoe lang je bent blootgesteld aan een bepaald aantal decibel. Want elke 3 decibel erbij is een verdubbeling van het geluid.

Een geluid van 83 decibel kan je bijvoorbeeld nog maar 4 uur per dag (of 20 uur per week) ‘veilig’ horen. Een geluid van 86 decibel nog maar 2 uur per dag (of 10 uur per week).

Dat betekent bij een geluid van 120 decibel.…reken maar uit.

gehoor