Hoofd

We hebben 40 tot 60.000 gedachten per dag.

Ervan uitgaand dat je ongeveer 8 uur slaapt, zijn dat 3000 gedachten per ‘wakker’ uur.

Dat zijn meer dan 50 gedachten per minuut waarvan zo’n 70 à 80% negatief is.

Laat dat even bezinken!

Gedachten

Want de invloed van onze gedachten op hoe we ons voelen en gedragen is enorm. Je hersenen kunnen namelijk geen onderscheid maken tussen wat wel en wat niet werkelijkheid is. Als jij dus denkt ‘dat gaat me nooit lukken’, dan ga je je daar (onbewust) ook naar gedragen. En dat is nou juist zo’n gedachte die niet helpt als je aan het oefenen bent.

Maar gelukkig hebben we ook invloed op onze gedachten. Door bijvoorbeeld je aandacht en focus te leren richten, kun je ervoor zorgen dat niet elke gedachte de aandacht vraagt. Zo zijn er best wat tools die je kunt gebruiken om je gedachten om te kunnen zetten naar helpende gedachten. Of om de positieve gedachten nóg meer te gebruiken.

Dit aspect is ook nauw verbonden met het aspect ‘hart’ dat betrekking heeft op je gevoelens. Deze sturen voortdurend signalen beide kanten op.

Tools

Er zijn gelukkig een hele hoop tools die je kunnen helpen om je gedachten op een positieve manier in te zetten.

Meditatie is voor sommige mensen een fijne manier om rust in het hoofd te krijgen. Dat hoeft ook echt niet op een zweverige manier. Even 5 minuutjes nemen om te focussen op je ademhaling en je gedachten geen aandacht geven, is al meditatie!

Wie van een wat meer praktische aanpak houdt kan op onderzoek uit naar de belemmerende gedachten die je hebt, zoals ‘die uithaal gaat nooit lukken’. Schrijf die maar eens op. Voel wat die gedachte met je lichaam en je stem doet. Helpt dat om lekker te zingen? Waarschijnlijk niet.  Zet er dan een een helpende gedachte tegenover, zoals ‘ik ga ervoor en het maakt niet uit als het niet helemaal lukt’. Welke gedachte zal je verder helpen denk je?

Tools